ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

بررسی تحلیلی سبد آرای منطقه ی انتخاباتی رامسر ، تنکابن و عباس آباد

 


این منطقه انتخاباتی به مرکزیت تنکابن مدیریت می شود. شهرستان تنکابن که از سال 1316 از مرز چالوس تا مرز رودسر را شامل می شد ، با انتزاع رامسر در سال 1358 و انتزاع عباس آباد در سال 1388 کماکان به لحاظ قانونی و به حد نصاب نرسیدن جمعیت شهرهای منتزع شده ،  دو شهر رامسر و عباس آباد را در انتخابات نمایندگی مجلس ، مدیریت می نماید. در این منطقه طبق آمار سرشماری سال 1395 تنکابن  166132 تن ، رامسر 74179 تن و عباس آباد  52832 تن و در مجموع   293143 تن جمعیت دارد.

پس از انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی 12 دوره انتخابات مجلس در کشور برگزار شده است اما در این منطقه به دلیل شهادت شهید ابوالقاسم رزاقی در مجلس دوم و ابطال انتخابات توسط شورای نگهبان در مجلس نهم ، شاهد برگزاری 14 دوره انتخابات مجلس بوده است.

طبق آمار بیشترین درصد آرای کسب شده مربوط به سید علی اکبر طاهائی در میان دوره ای مجلس دوم و پس از شهادت شیخ ابوالقاسم رزاقی با 95.53 درصد آرا در منطقه ثبت شده است و کمترین درصد آرای کسب شده را شیخ فخرالیدن صابری نماینده ی مجلس ششم با 28.27 درصد آرا در کارنامه ی خود دارد.

با نگاهی به منتخبان 14 دوره انتخابات منطقه ، تنها پس از میان دوره ای مجس دوم و نهم که نمایندگان حاضر در مجلس ، که مردم به لحاظ کارنامه ی عملکرد هنوز به کارکرد نماینده ی حاضر امیدوار بوده اند ، هیچ نماینده ای نتوانسته است اعتماد دوباره ی مردم را کسب نمایند ( بجز شهید رزاقی که دوره اش ناتمام ماند ) سنگین ترین شکست انتخاباتی به لحاظ درصد کسب آرا ، متعلق به نماینده ی حاضر در مجلس طاهائی بوده است. این بدان معناست که مردم منطقه ، هر نماینده را برای یک دوره ی 4 ساله انتخاب نموده اند و حاضر به تمدید نمایندگی اش برای دو دور متوالی نشده اند.

به لحاظ میزان مشارکت نیز ، بیشترین میزان مشارکت مردم منطقه در انتخابات به لحاظ تعداد رای دهنده ، مجلس نهم  با 149278 رای ماخوذه است ، هرچند این دوره ، با این حجم مشارکت ، نماینده منتخب ، شمس الله شریعت نژاد فقط توانست 34.82 درصد ، موافقت شرکت کنندگان در انتخابات را جذب نماید.

هر چند با افزایش جمعیت باید شاهد افزایش رای دهنده ها در مجلس دهم و یازدهم می شدیم اما مجلس دهم به نسبت مجلس نهم حدود ، 10.5 درصد کمتر رای دهنده داشت و همچنین مجلس یازدهم نیز نسبت به مجلس دهم حدود  65.2 درصد و به نسبت مجلس نهم با کاهش حدود  82.4 درصدی آرا مواجه شده است.

اگر کاهش آرا در سال 1398 را به واسطه ی همه گیری کرونا ، را مجاز بدانیم ، کاهش آرا  در سال 1402 به دلایل فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی ناگزیر می باشد و در سراسر کشور، با اشاره به نظرات مردم ، پر رنگ تر به نظر میرسد.

 طبق آمار رسمی مردم منطقه در مجلس هشتم با  ۳۳/۵۶ درصد ، مجلس نهم با ۶۵ درصد ، مجلس دهم با ۷۰ درصدو در مجلس یازدهم  ۴۲ درصد مشارکت ، انتخابات چند دوره ی پیشین مجلس را رقم زده اند.

در سال 1402 اما با 221349 رای دهنده که تعداد واجدین شرایط 2234 نفر  ( حدود یک درصد ) کمتر از دوره ی پیش است ، با داوطلبی 59 نفر به استقبال انتخابات رفتند. از میان داوطلبین  تعداد 27 نفر از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند ، تعداد 11 نفر عدم تایید  ، تعداد  5 نفر انصراف ، تعداد  6 نفر عدم احراز شرایط توسط شورای نگهبان ، تعداد 4  نفر عدم شرایط ثبت نام توسط شورای نگهبان  و تعداد 6  نفر عدم احراز از مرحله هیات اجرایی شدند.

اکنون نیز چند کاندیدای تائید صلاحیت شده از ادامه ی رقابت ها منصرف شده اند و بر اساس نظر سنجی ها دو کاندیدای متولد تنکابن ؛ سید شمس الدین حسینی و علی شمس ، جدی ترین رقبای این دوره ی مجلس هستند. یکی تجربه ی وزارت را بر دوش دارد ، دیگری معاونت وزیر و جالب این که امضای تائیدیه حکم وزارت آن وزیر ، با این معاون وزیری که مدیرکل حراست کل کشور  بوده ، صادر شده است.

 

 

علیرغم واگویه های مشارکت کم در انتخابات ، در حوزه ی انتخابیه ی رامسر ، تنکابن و عباس آباد ، این احتمال با یک چالش  و از منظری دیگر فرصت جدی مواجه شده است.

نارضایتی قاطبه ی مردم شهرستان رامسر از نماینده ی مستقر ، نه تنها آن ها را از صندوق دور نکرد ، بلکه عزم خود را جزم نموده اند تا با مشارکت حداکثری ، تجربه ی سایر دوره های مجلس را برای نماینده ی فعلی ، محقق سازند.

این امر را اضافه کنید به این موضوع که بلا استثنا در تمامی انتخابات ، آرای شهرستان رامسر ، تعیین کننده ی نماینده ی مقبول بوده است. با بررسی 14 انتخاب مجلس این امر مسجل شده است که رای قاطبه ی مردم رامسر ، برنده ی انتخابات را رقم زده است. این امر در پیروزی بار اول و شکست بار دوم تمامی نمایندگان از جمله طاهائی ، نیکنام ، راهب ، صابری و شریعت نژاد ثابت شده است و تمرکز کاندیداها برای جلب آرای شهرستان رامسر ، بی دلیل نیست.

مردم رامسر همیشه نگاه اصلاح گرانه به انتخاب های خود داشته اند و در تصحیح اشتباه خود ، ذره ای تردید نکرده اند. این وجه مردم رامسر از یک سو و از سوی دیگر میزان مشارکت بالای مردم در تمامی انتخابات ها ، پاشنه آشیل کاندیداهای منطقه بوده است.

بر اساس آمار ؛ مردم رامسر در تمامی انتخابات ها با مشارکت بالای 65 تا 85 درصد ، آرا را به صندوق ها ریخته اند و این امر در سال 1398 و در اوج کرونا نیز ، حادث شده است. اینک واجدین شرایط انتخابات در شهرستان رامسر با جمعیت حدود 85 هزار نفر ، بیش از 57 هزار نفر اعلام شده است.  مردم رامسر در سال 1394 در حدود 33000 نفر و در سال 1398 در حدود 310000 نفر ، پای صندوق های رای آمدند. اگر خواسته باشیم جو رای ندادن را به رامسر نیز تسری دهیم در بدبینانه ترین حالت ، حدود 50 درصد مردم شهرستان رامسر درانتخابات شرکت خواهند کرد و با اشاره به حرکت ناصواب نماینده ی فعلی در استقرار دانشکده ، اقبال مردم به رقیب وی ، بیش از پیش مشهود است. ایبن امر شکست سنگین حسینی در رامسر و رای بالای علی شمس را برای کاندیدائی که برای بار چهارم وارد عرصه ی انتخابات شده و پیش از این در سبد آرای خود 15 ، 26 و 26 هزار رای در سبد خود اندوخته است ، بهترین فرصت انتخاب شدن است.

ایشان با تشکیل حامیان مقتدر و فعال می تواند حتی 60 درصد آرای رامسر  با درصد مشارکت 50 درصدی ( که پیش بینی تا 75 درصد آرای ماخوذه را تائید می کند ) حدود 20 هزار رای را از رامسر در سبد آرای  خودخواهد داشت. اما حسینی در خوشبینانه ترین حالت ، شکست سنگین خود ، در رامسر را تجربه خواهد نمود.

در شهرستان تنکابن و عباس آباد هم  نماینده ی فعلی به علت حضور کمرنگ در سه سال اول نمایندگی و آغاز فعالیت هایش برای جلب آرا در سال چهارم ، نتوانسته است با انواع پروژه های اعلامی که به طور عمده هنوز در روند اداری ، در حال تصویب و تامین اعتبار است و به اصطلاح پروژه ها کاغذی هستند ، دل حامیان خود را بدست آورد. از سوی دیگر پیوستن افراد شاخص این دوشهرستان  و پیوستن اکثر اعضای ستاد شریعت نژاد نماینده ی پیشین به ستاد علی شمس ، شانس حسینی را با چالش جدی مواجه کرده است ومشکل دیگر پیش روی حسینی ، قلمداد می شود و این امر نگرانی ستاد و حامیانش را بیش از پیش کرده است.

علاوه بر آن درصد مشارکت انتخابات در این دو شهرستان ، همیشه کمتر از رامسر بوده و با روند و نوع نگاه در این دوره از انتخابات ، پیش بینی می گردد بر خلاف رامسر ، با کاهش قابل ملاحظه همراه می باشد.

با اشاره به زادگاه دو نماینده در تنکابن ، پایگاه رای یکسانی برای هر دو  در تنکابن و عباس آباد پیش بینی می شود و این امر دقیقا به ضرر نماینده ی مستقر می باشد ، زیرا سبد رای رامسر را از دست رفته می بیند. پیوستن ستاد شریعت نژاد به ستاد شمس نیز ، مزید بر علت شده است.

کمتر از 72 ساعت دیگر ، انتخابات به طور رسمی آغاز می شود و همان قدر که ستاد علی شمس خوشبین است و خود را برنده ی انتخابات می بیند ، ستاد حسینی متزلزل و نگران ، به نظر می رسد.

بدیهی است همه چیز در بامداد روز شنبه 12 اسفند 1402  مشخص خواهد شد و اگر حادثه ی مجلس نهم ، برای علی شمس ، تکرار نشود ، او از همین لحظه خود را پشت مونیتورهای صندلی سبز بهارستان ، در حالی که لبخند بر لب دارد ، می بیند.

به نظر شما چه کسی جشن پیروزی را در میادین اصلی شهرهای رامسر ، تنکبن و عباس آباد ، برگزار خواهد کرد ؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد