ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.
ساحل دریا

ساحل دریا

دیگر لازم نیست به ساحل دریا بروید؛ ما ساحل دریا رابه خانه هایتان می آوریم.

یک حرکت و این همه برکت ( سفر رئیس مجلس خبرگان به عراق )

شاید در خبرها شنیده بودید که آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به همراه هیاتی به عراق سفر کرده اند. جدا از یک سایت حامی دولت که همره بودن ۵۰ نفر و همراه بودن همسر و فرزندان و خانواده را به همراه ایشان منفی جلوه داده بود ؛ سایت های دیگر نیز اخبار آن را پوشش مناسبی ندادند. 

به جز چند خبر کوتاه و محدود از بازدیدهای ایشان خبر مهم و قابل توجهی منعکس نشد. یکی از اخبار مهم منعکس شده نیز تصادف ماشین حامل همسر ایشان و همسر مرحوم حاج سید  احمد خمینی در عراق بود. 

با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ؛ دبیر این مجمع نیز همراه بود.

برای بازخوانی این خبر مهم کمی به گذشته برمی گردیم. 

صدام ؛ رژیم بعث عراق و ارتش آن کشور  با حمایت ابرقدرت ها و بسیاری از کشورهای جهان علیه نظام نوپای انقلاب اسلامی دست به اقدام نظامی و جنگی نابرابر زدند. ملت ایران به دفاع از خود برخواست و با تقدیم بیش از دویست هزار شهید ؛ خیل جانبازان ؛ آزادگان و ایثارگران و حمایت های ویژه ی مردمی توانست از تمامیت ارضی کشور دفاعی جانانه کرده و برای اولین بار پس از صدها سال توانست در جنگ حتی وجبی از خاک ایران عزیز را از دست ندهد. هرچند این جنگ تحمیلی برای ایران صدها میلیارد دلار هزینه ی اداره داشته است اما با اعلام متجاوز بودن عراق کام ملت ایران شیرین گشت. در آن سوی مرز نیز عراق با تحمل کشته ها ؛ مجروحان و خسارت های جانبی وارده دست از پا درازتر به پشت مرزهای تعیین شده ی بین المللی بازگشت. 

شاید بگوئید این مطالب چه ربطی به این سفر دارد. 

نکته ی ظریفی که در بحبوحه ی فشارهای اقتصادی بر مردم و اخبار انتخاباتی ریاست جمهوری دهم مغفول مانده است و بسیار حائز اهمیت است ؛ منصب دو سفر کرده ی این مسافرت است. 

پس از فرار بنی صدر ؛ فرماندهی کل قوا ؛ رهبر کبیر انقلاب ؛ هدایت جنگ را به یک روحانی جوان سپرد. حکم جانشینی فرماندهی کل قوا به نام اکبر هاشمی رفسنجانی یار دیرین و وفادار امام و انقلاب صادر شد و ایشان سکاندار هدایت نبرد تا انتها بودند.  

از دیگر سو محسن رضائی یکی از فرماندهان ارشد دفاع مقدس نیز همره این هیات بود. فرمانده ای که از ابتدای جنگ تا انتها ؛ یکی از موثرترین تصمیم گیرندگان بود و پس از آن نیز سال ها فرماندهی بلامنازع خود بر رکن دفاع از کشور ؛ یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عهده دار بود. 

حال بیائید این سفر را از زاویه ای دیگر به مشاهده بنشینیم.  

رئیس هدایت جنگ و فرمانده ی ارشد او گام به کشوری نهادند که به مدت ۸ سال یکی از اصلی ترین تدارک کنندگان حمله به آن کشور بوده اند و این یعنی نقطه ی عطف تقابل در روابط. 

اما آنگونه ای که از ایشان و هیات همراهشان استقبال شد ؛ برای هیچ مقام خارجی آنگونه نبوده است. سران حکومتی و سیاسی از یک طرف ؛ روسای ارشد و اثر گذار از دیگر سو ؛ سران قبایل و عشایر مختلف ؛ مراجع مذهبی اهل تسنن و تشیع؛ روسای قبایل کرد و از همه طیف با ایشان دیدار و گفتگو کردند. نکته ی اصلی این دیدارها این بود که این سفر ؛ به عنوان یک سفر کاری تدارک دیده نشده بود ؛ بلکه یک سفر کاملا غیر سیاسی و خانوادگی بود. 

آنچه که مهم است حفاظت و حراست از دو فرمانده ی بزرگ که در ادبیات روانشناسانه عامل کشتار و تخریب می توانند قلمداد شوند ؛ و سان دیدن آن ها از دشمن سابق و امری بی سابقه است.  

نکته ای که عظمت بلامنازع ایران را در روابط همسایگانش نمایان کرده است. عظمتی که آمریکا با آن همه هزینه و تلاش نتوانسته بخش کوچکی از آن را ؛  از آن خود کند. 

جا دارد صاحبان اندیشه و قلم موشکافانه این نقطه ی نورانی و تابناک عرصه ی دیپلماسی فعال مرد همیشه اثر گذار تاریخ انقلاب اسلامی را به دیگران بنمایانند.

نظرات 9 + ارسال نظر
موج طوفان سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 12:05 ق.ظ

به این شکل و شمایلی که شما فرمودید هم نیست.
از یک نکته غافل موندید که این سفر بلافاصله بعد از سفر ۴ الی ۵ روز قبل جلال طالبانی به ایران انجام شد.
ثانیا این یک سفر شخصی - سیاسی بود نه آن تعابیری که شما ابراز داشتید.
واین در همه جای دنیا مرسوم و معمول است.

داریوش فریاد رامسر سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 03:47 ب.ظ http://yellramsar.blogfa.com

سلام
خسته نباشید برام مهم بود نقدر بررسی شما ان دوست محترم ما هم نظریه شخصی خود را ابراز کرده ولی نکته های ریز که مهندس اشاره داشتند از چشم بعضی از سیاست مدران پوشیده بود عالی بود ایول

طاهری نیا پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 12:14 ق.ظ http://rtaherinia.blogfa.com

چه بی خبر!
درست مثل همون سفر!
دست نوشته ها هم بروز شد: کابوس (۱)
سر بزنید.
متشکرم!

همشهری پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 06:20 ق.ظ http://behbahancity.blogfa.com

سلام

سر دل خش شسه بی ...

تعطیلیای عید نزدیکه چه احساسی دارین ؟!!
دلم می خواهد روزی را ببینم .....
و خداوند حال هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خود بخواهند.
http://behbahancity.blogfa.com
یا حق .

رجبی پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 10:17 ق.ظ http://paskoocheha.blogfa.com

با سلام
هاشمی در عرصه سیاست ایران جاودانه است و این جاودانگی، از جنس جاودانگی حقیقت است. هاشمی سنگ محک همه جریانات سیاسی است، هر جریانی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب میزان اصالتش را در نسبت با هاشمی می توان سنجید، این واقعیت برخاسته از تعصب ذهنی من نیست برخاسته از تجارب گذشته تا حال است. نکته مهم این است که برخی کوتوله های عرصه سیاست به زعم کوته خود می خواستند پروژه منتظریسم را برای او رقم زنند اما هاشمی چه خوب مچ آنان را گرفت و جایشان گذاشت، امروز این کوتوله ها دیگر کلافه، سرگردان و عصبی شده اند، این عصبانیت از تیترها و مقالاتشان پیداست.

م پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 07:22 ب.ظ http://www.freeramsar.blogfa.com

سلام
بی خبرررررررررررر اپ می کنی؟

ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ولادت پیغمبر خوبی ها شما را برای بازدید اخرین مطلبم به وبلاگم دعوت میکنم
سر افراز باشید
مطلبتو می خونم و کامنت میذارم

علی رستمی جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 04:00 ب.ظ http://aerostami.blogfa.com

سلام مهندس
امیدوارم حالتون خوب باشه. تحلیل بسیار جالب و درستی بود البته از دیدگاه بنده. امیدوارم همیشه موفق باشید.

mahbod شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 05:03 ب.ظ

با سلام به عشق دریا

می نویسم برای تو بمناسبت تولد عشق

امیدوارم که گویا باشد تقدیم به تو با عشق
امروز 25اسفند مصادف با 17 ربیع الاول می باشد ماهی که درآن پیوند آسمانی من وتو به یمن ولادت پیامبر پس از مدتها انتظار بسته شد. گفتم انتظار ،آری انتظاری که سخت بود و شیرین ومرا یاد جمله ای از نوشته ها آورد که انتظار شوری است در باور و باوری است شور آور . حال که یازده سال از آن روز زیبا می گذرد می خواهم بنویسم برایت و شادباش بگویم واینکه
می میرم اگه یه لحظه نباشی پیشم .
دعامی کنم که لبانت را فقط در غنچه های لبخند ببینم ،برایم دعا کن که هرگز بی تو نخندم،دعا میکنم دستانت که وسعت آسمان و پاکی دریا، بوی بهار را دارد همیشه از حرارت عشق گرم باشد.
دعا میکنم که گلهای وجود نازنیننت هیچگاه پژمرده نشوند.
دعا میکنم که هیچگاه چشمهای زیبای تورا در انحصار قطره های اشک نبینم ،برایم دعا کن که ابر چشمهایم همیشه برای تو ببارد .
برای خورشید آسمان زندگیت دعا می کنم که هیچگاه غروب نکند و بدان درآسمان زندگیم تو تنها خورشیدی . دعا کن که خورشید آسمان زندگیم هیچگاه غروب نکند.




سالروز تولد عشق من وتو مبارک

بامن باش ای تک ستاره آسمان عشق
دوستت دارم



شکوه سه‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 01:55 ب.ظ

متاسفم که در قحطی نخبگان و بزرگان از رفسنجانی و ...چنین تمجیدهایی می شنوم . وای بر ما چه زود فراموش می کنیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد